Sistema didático. Um sistema didático S (X; Y; ♥) resulta da formação, em torno do que é chamado de aposta didática, ♥, de um grupo formado por dois subgrupos funcionalmente distintos, X e Y, sendo o primeiro composto por alunos de ♥ enquanto o último é a equipe de “assistentes de estudo” (ou “ajudantes”) entre os quais geralmente há pelo menos um “diretor de estudo” que dirige (e, até certo ponto, planeja) o estudo em andamento. Os sistemas didáticos mais chamativos são aqueles formados na escola, nas salas de aula; em tal caso, X é a classe e Y é normalmente um “conjunto unitário” (em linguagem matemática) cujo único elemento é “o professor” y.
Didactic system. A didactic system S(X; Y; ♥) results from the forming, around what is called a didactic stake, ♥, of a group made up of two functionally distinct subgroups, X and Y, the former being composed of students of • while the latter is the team of “study assistants” (or “helpers”) among whom is usually at least one “study director” who directs (and, up to a point, plans) the study underway. The most eye-catching didactic systems are those formed at school, in classrooms; in such a case, X is the class, and Y is ordinarily a “singleton” (in mathematical parlance) whose unique member is “the teacher” y.
BOSCH, M.; CHEVALLARD, Y. A short (and somewhat subjective) glossary of the ATD. In: BOSCH, M.; CHEVALLARD, Y.; GARCÍA, F. J.; MONAGHAN, J. (Org.). Working whith the Anthropological Theory of the Didatic in Mathematics Eduction: a comprehensive casebook. London and New York. Routledge: Taylor & Francis Group, p. 19-38, 2020.
Deixe seu comentário